TV SFA – o nas
TV Studio Filmów Animowanych Sp. z o.o. w Poznaniu, powstało 26 czerwca 2001 r. po przekształceniu w nowy podmiot gospodarczy Telewizyjnego Studia Filmów Animowanych działającego w latach 1980 – 2001 w strukturach organizacyjnych Telewizji Polskiej S.A. Udziałowcami TV Studia Filmów Animowanych Sp. z o. o. w 90% kapitału zakładowego są wieloletni pracownicy i współpracownicy Telewizyjnego Studia Filmów Animowanych oraz w 10% kapitału Telewizja Polska S.A.
Telewizyjne Studio Filmów Animowanych w Poznaniu w strukturach telewizji publicznej (1980 – 2000) powstało na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Oficjalne otwarcie Studia nastąpiło 16 stycznia 1980 roku. Studio posiada dobrze wyposażone pracownie animacji, kopii i malarni, pracownie zdjęciowe, kontroli animacji, montażownię oraz salę projekcyjną.
W poznańskim Studiu realizowane są przede wszystkim filmy autorskie oraz seriale dla dzieci i młodzieży. Twórcy Studia wykonują filmy w technikach animacji klasycznej, wycinankowej, animacji w materii sypkiej, w technikach kombinowanych i komputerowych.
Trzon zespołu reżyserskiego w latach 1980 – 2000 tworzą głównie absolwenci Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, w której od 1980 roku istnieje Pracownia Filmu Animowanego pod kierunkiem prof. Kazimierza Urbańskiego: Jacek Adamczak, Wiesław Bober, Maciej Ćwiek, Anna Dudek, Jacek Kasprzycki, Aleksandra Korejwo, Hieronim Neumann. Ze Studiem współpracują także: Zbigniew Kotecki, Aniela Lubieniecka, Piotr Muszalski, Paweł Walicki, Artur Wrotniewski, oraz najwybitniejsi przedstawiciele polskiego kina animowanego: Mirosław Kijowicz, Kazimierz Urbański, Witold Giersz.
Od 1989 roku, koncepcja realizacji krótkich filmów inspirowanych muzyką klasyczną, adresowanych przede wszystkim do telewizyjnej widowni dziecięcej i młodzieżowej, pozwoliła poznańskim twórcom na indywidualne poszukiwania estetyczne w materii filmu animowanego. Do 1997 roku powstało 55 miniatur filmowych do muzyki poważnej, które zostały wyróżnione 69. nagrodami na festiwalach krajowych i międzynarodowych, w tym aż 7 nagrodami Dziecięcych Jury.
Filmy z cyklu inspirowanego muzyką klasyczną otrzymały nagrody za scenariusze, plastykę, reżyserię, animację, za „doskonałą transpozycję muzyki na obraz”, za „odkrywczość formy i rozmach”, za „najlepsze filmy telewizyjne” i „najlepsze teledyski dla dzieci”, za „czystość stylistyczną animowanego malarstwa”, „za oryginalność plastyki filmowej” i „za szczególne walory artystyczne”. Zdobyły także nagrody najwyższe: Grand Prix na Festiwalu w Szanghaju, Nagrodę Główną na Festiwalu w Chicago i Pierwsze Miejsce na Światowym Festiwalu Animacji w Los Angeles.
W 1993 roku Studio rozpoczęło produkcję cyklu filmów animowanych pod wspólnym tytułem „Impresje”, którego tematem jest filmowa interpretacja wybitnych dzieł takich malarzy jak Bruegel, Memling, Chagall, Witkacy, Picasso, van Gogh, Mondrian, Magritte czy Miró.
Telewizyjne Studio Filmów Animowanych zostało wyróżnione Dyplomem Honorowym za cykl popularyzujący muzykę klasyczną oraz Nagrodą Specjalną za nowatorską metodę popularyzacji klasycznych zjawisk w sztuce w cyklu „Impresje”.
W latach 1980 – 2000 (listopad) filmy wyprodukowane w Studio zdobyły 121 nagród i wyróżnień na festiwalach krajowych i międzynarodowych, w tym 15 nagród Jury Dziecięcych.
Od roku 1996 Studio produkuje obok cyklu muzycznego i plastycznego, 14-odcinkowy cykl na podstawie filozoficznych przypowieści Leszka Kołakowskiego pt. „Bajki z królestwa Lailonii dla dużych i małych”. Na cykl składają się 15 minutowe filmy wykonane w technikach animacji klasycznej (Jacek Adamczak, Jacek Kasprzycki, Marek Luzar, Hieronim Neumann, Łukasz Słuszkiewicz, Robert Turło, Maciej Wojtyszko), kombinowanej (Krzysztof Kiwerski, Marek Serafiński), wycinankowej (Paweł Walicki, Tamara Kasprzycka-Sorbian), animacji w materii sypkiej (Piotr Muszalski) oraz animacji lalkowej (Zbigniew Kotecki).
W 1997 roku zespół Studia uczestniczył w realizacji dwóch filmów z serii „Religie Świata” produkowanych na zlecenie S4C~ International z Cardiff, wykonując dwie 4. minutowe sekwencje ilustrujące przypowieści Buddy. Od początku 2000 roku, Studio przystąpiło do produkcji dla Walijskiego Channel 4 dwóch 12. minutowych bajek będących częścią cyklu „Bajki świata”.
Twórcy Studia są także autorami animowanych czołówek dla Telewizji Polskiej, m.in. zrealizowanej w kolorowych solach oprawy codziennych „Wieczorynek” dla dzieci najmłodszych, czołówek do programów „Cudaki Zwierzaki” i „Pocztylion”, a także czołówki Festiwalu Filmów Polskich w Chicago.
Wieloletnie doświadczenia twórców poznańskiego Studia w realizacji filmów animowanych wykonanych różnymi technikami, od najbardziej prostych technik celuloidowych do wykonania faz animacyjnych na kartonach technikami malarskimi i graficznymi, poprzez animacje kombinowane, wycinankowe i zrealizowane w materii sypkiej, dają obecnie możliwość produkowania przez Studio filmów animowanych na najwyższym poziomie artystycznym.
NAGRODY DLA TV SFA:
NAGRODA SPECJALNA PFFA DLA TVSFA ZA ROK 2023 – za 43 lata pełne niezwykłych osiągnięć artystycznych, które kontynuowane są nieustannie, czego najlepszym dowodem jest prezentowany na PFFA 2023 film „Wielkie zmartwienie” w reżyserii Zbigniewa Koteckiego, Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce, Chicago, 2023-11-19
DYPLOM UZNANIA za 40 lat animowanych cudów, 9 Ogólnopolski Festiwal Animacji, Wielki Finał O!PLA’2021 ON-LINE!, 08.05.2021
NAGRODA Honorowa Obywatelka Animacji – Krainy Nieograniczonych Możliwości dla Ewy Sobolewskiej, 8. Ogólnopolski Festiwal Animacji, Wielki Finał O!PLA’2020 ON-LINE!, 25.04.2020
WIELKA PIECZĘĆ MIASTA POZNANIA za działalność na rzecz rozwoju kultury i sztuki filmowej, Prezydent Miasta Poznania Ryszard Grobelny, 4 Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych, Poznań, 15.07.2011
PLATYNOWE KOZIOŁKI za trzydzieści lat pracy, której efektem były piękne filmy, zachwycające dzieci w Polsce i na całym świecie, Nagroda Specjalna Festiwalu, 28. Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale kino!, Poznań, 11.12.2010
ADRES GRATULACYJNY dla zespołu TV Studia Filmów Animowanych Sp. z o.o. z okazji jubileuszu 30-lecia funkcjonowania Instytucji z podziękowaniami za plastyczne, pełne odkrywczej formy obrazy filmowe cieszące się uznaniem w kraju i zagranicą oraz życzeniami wszelkiej pomyślności, Ryszard Grobelny, Prezydent Miasta Poznania, 09.12.2010
LIST GRATULACYJNY, PREZYDENTA MIASTA POZNANIA przekazany z okazji jubileuszu 110-lecia pierwszej projekcji filmowej w Poznaniu: „Najwyższej próby dokonania artystyczne Telewizyjnego Studia Filmów Animowanych przynoszą zasłużoną sławę twórcom filmów, a dla Miasta Poznania są świetną promocją. Dziękując za to wszystko, raz jeszcze z serca gratuluję.”, Poznań, 27.12.2006
DYPLOM HONOROWY za pracę i pomoc, ciepło i życzliwość w realizowaniu zadań Fundacji, Fundacja „Akademia Promocji”, Warszawa, 2000
NAGRODA ZŁOTA KRESKA za wielki wkład i rozwój polskiego filmu animowanego, który przyniósł nieskończoną ilość sukcesów polskiej sztuce filmowej, VI Ogólnopolski Festiwal Autorskich Filmów Animowanych OFAFA’2000, Kraków, 2000
DYPLOM HONOROWY za zestaw filmów do muzyki klasycznej, International Festival of Animated Films for Children – Biennial of Animation BAB’99, Bratislava, 1999
NAGRODA SPECJALNA Przewodniczącego Komitetu Kinematografii Ministerstwa Kultury i Sztuki i Prezesa Telewizji Polskiej SA dla Telewizyjnego Studia Filmów Animowanych za nowatorską metodę popularyzacji klasycznych zjawisk w sztuce w cyklu „Impresje”, Przegląd Filmów o Sztuce, Zakopane, 1996
NAGRODA PRASOWA – MOJE OSCARY, Prof. Marek Hendrykowski: Chciałbym w tym roku wyróżnić Telewizyjne Studio Filmów Animowanych w Poznaniu za znakomity zestaw animowanych teledysków do muzyki poważnej, zrealizowanych w najrozmaitszych, często nowatorskich, technikach. TV SFA pracuje, na co dzień, bez wielkiego rozgłosu (jeśli nie liczyć nagród dla jego produkcji w Szanghaju, Kairze czy Chicago). Ale to właśnie oryginalne video-clipy do muzyki Mozarta, Moniuszki, Albinoniego stanowią, o czym nie wszyscy wiedzą, jeden z hitów eksportowych naszej telewizji., Poznań, 1994
DYPLOM HONOROWY za serial popularyzujący muzykę klasyczną, XII Ogólnopolski Festiwal Filmów dla Dzieci i Młodzieży, Poznań, 1992
MAŁY OSKAREK za poczucie humoru i wspaniałą zabawę z dziećmi, VII Ogólnopolski Festiwal Filmów Animowanych dla dzieci, Dębica, 1991
Czterech reżyserów współpracujących wiele lat ze Studiem otrzymało Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, przyznane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej. Srebrny Medal Gloria Artis: Jacek Adamczak, Zbigniew Kotecki i Hieronim Neumann, Brązowy Medal Gloria Artis: Aleksandra Korejwo.
2024 – 2001
PRODUKCJA NIEZALEŻNA, KOPRODUKCJE
2024 – w produkcji
Zostanę największym złoczyńcą na świecie
Reżyseria, scenariusz, plastyka: Dominika Tkaczyk – debiut
Autorski film animowany, animacja rysunkowa, 17:30 min.
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
Koproducent: Fifne Studio
2024 – w produkcji
Survival
Reżyseria, scenariusz, plastyka: Hieronim Neumann
Autorski film animowany, animacja mieszana, 13:00 min.
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
Koproducent: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
2024 – w produkcji
Opowiadania z piaskownicy, sezon 2
Reżyseria odcinków: Jacek Adamczak, Robert Turło, Paweł Prewencki, Ewelina Stefańska, Paweł Czarzasty, Bartosz Zarzycki, Kamila Okrutny
Scenariusz: Renata Piątkowska, Jacek Adamczak, Robert Turło
Plastyka: Iwona Kalenik
Muzyka: Marek Kuczyński
Seria filmów animowanych dla dzieci na motywach opowiadań Renaty Piątkowskiej pod tym samym tytułem;
13 odcinków x 05:00′ (open)
Film w koprodukcji z Telewizją Polską S.A. dla TVP ABC
2024 – w produkcji
Wiatr nad Aleppo
Reżyseria, scenariusz, plastyka: Agnieszka Sadurska
Średniometrażowy autorski film animowany, animacja 2D, 25:00 min. 16:9 HD
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
Koproducenci: Agimagine, Telewizja Polska SA
2023
Wielkie zmartwienie
Reżyseria: Zbigniew Kotecki
Scenariusz: Zbigniew Kotecki, Jan Zamojski
na motywach bajki Leszka Kołakowskiego „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?”
Scenografia: Maria Balcerek
Muzyka: Kacper Krupa
Film średniometrażowy dla dzieci, animacja hybrydowa: lalka, animacja 3D i 2D; 26:00′
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Koproducenci: EC1 Łódź – Miasto Kultury, Telewizja Polska SA, Centrum Technologii Audiowizualnych, Fifne Studio, Serafiński Studio Sp. z o.o. /development/
Nagrody:
NAGRODA SREBRNY TOBOŁEK KOZIOŁKA MATOŁKA w kategorii Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej 7 – 11 lat, 12. Ogólnopolski Niezależny Festiwal Animacji – Wiosna 2024, O!PLA, Wielki Finał, Łódź, 2024-05-12
2023
Brak
Reżyseria, scenariusz, plastyka: Paweł Prewencki
Muzyka: Kacper Krupa
Krótkometrażowy autorski film animowany, animacja 2D, 10:45 min.
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
Koproducent: Fifne Studio – Michalina Prewencka
Nagrody:
NOMINACJA – BEST ORIGINAL SOUNDTRACK [tu: Kacper Krupa], 7th Bang Awards – International Animated Film Festival, Torres Vedras, Portugal, 2024-08-29
NOMINACJA – NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY, Animatica Small Festival of Animated Shorts, Saronno, Italy, 2024-08-08
TRZECIA NAGRODA dla Pawła Prewenckiego, reżysera filmu za impresjonistyczną opowieść o stracie, bólu i poszukiwaniu nadziei, krótkometrażową animację, w której zmieścił się tuzin pełnometrażowych fabuł, 18. BNP Paribas Dwa Brzegi – Międzynarodowy Konkurs Filmów Krótkometrażowych, Kazimierz Dolny – Janowiec, Polska, 2024-08-03
NOMINACJA – CERTYFIKAT ZA OSIĄGNIĘCIA, 2nd KISFFO Karditsa International Short Film Festival Opseis, Karditsa, Greece, 2024-07-29
TRZECIA NAGRODA DLA FILMU, 22. Gastro Film Fest, Osijek, Croatia, 2024-07-13
BEST ANIMATION SHORT FILM, The 8th Ficcsur, Southern Cone International Film Festival, Valparaíso, Chile, 2024-05-24
NAGRODA BRĄZOWY TOBOŁEK KOZIOŁKA MATOŁKA w Kategorii Producenckiej im. Marka Serafińskiego, 12. Ogólnopolski Niezależny Festiwal Animacji – Wiosna, O!PLA, Wielki Finał, Łódź, 2024-05-12
NOMINACJA DO NAGRODY „ZŁOTY JEDNOROŻEC”, 2024-05-06, 39th ALPINALE Short Film Festival, Bludenz, Austria, 2024-08-06
HONORABLE MENTION – BEST ANIMATION, Best International Film Festival – March 2024, Bucharest, Romania, 2024-04-02
THE BEST ANIMATION FILM, The Digital Gate International Film Festival, Annaba, Algeria, 2024-03-05
NOMINACJA – BEST ANIMATED FILM, 2024-03-01, Stockholm Independent Film Festival, 2024-05-26|27
HONORABLE MENTION – BEST ANIMATION, Best International Film Festival – March 2024, Bukareszt, 2024-04-02
THE BEST ANIMATION FILM, The Digital Gate International Film Festival, Annaba, Algeria, 2024-03-05
BEST DIRECTOR ANIMATION, Budapest Movie Awards 2024, 2024-02-24
2ND PRIZE BEST ANIMATED FILM – FOREIGN, Indian International Short Film Festival Awards, Kolkata, Indie, 2024-02-22
BEST FILM – AUTUMN SHORT OF THE YEAR, Promofest – Promoting Films for Festivals, Madryt, 2024-02-15
BEST ANIMATION SHORT FILM, French Duck Film Festival, Paryż, 2024-01-14
I MIEJSCE – ZARDZEWIAŁA PODKOWA, ‘Film „Brak” wyróżnił się wyjątkową dojrzałością oraz pięknem animacji, które nie tylko nadają mu unikalny charakter, ale także sprawiły, że trudny temat został ukazany w niedosłowny sposób. Animacja ta nie tylko doskonale współgra z przekazem emocjonalnym, lecz również stanowi kluczowy element, umożliwiając zrozumienie głębokich uczuć i złożoności ludzkiego doświadczenia. Jako jury uznajemy, że „Brak” to nie tylko wyjątkowe dzieło filmowe, ale również istotny głos w dyskusji społecznej na temat utraty i żałoby. Gratulujemy Pawłowi Prewenckiemu zdolności przekazania głębokich emocji, wykorzystując piękno animacji jako istotny element tej artystycznej narracji’, Festiwal Filmowy im. Eadwearda Muybridge’a, Orzesz, 2023-12-16
BEST ANIMATION FILM, Polish International Film Festival, 2023-12-08
GRAND PRIX dla filmu animowanego, Konkurs Główny Filmów Krótkometrażowych, 21. Festiwal Filmowy Opolskie Lamy, Opole, 2023-10-14
NAGRODA PUBLICZNOŚCI, za Najlepszy Polski Film Animowany, 16 Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych Animator, Poznań 2023-06-25
2022
Szmatkowe królestwo, sezon 1 | koprodukcja z Serafiński Studio
Seria dla dzieci, animacja cut-out 2D, 3 odcinki x 07:00 min.
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
W TV SFA powstały następujące odcinki:
KOPALNIA CUKRU, reżyseria Paweł Czarzasty
LOT BALONEM, reżyseria Andrzej Kukuła
ZABAWKI, reżyseria Ewelina Stefańska
ŻABI KRÓLEWICZ, reżyseria Bartosz Zarzycki
2021
Opowiadania z piaskownicy, sezon 1
Reżyseria: Robert Turło, Paweł Prewencki, Ewelina Stefańska, Paweł Czarzasty
Scenariusz: Renata Piątkowska, Robert Turło
Plastyka: Iwona Kalenik
Muzyka: Marek Kuczyński
Seria filmów animowanych dla dzieci na motywach opowiadań Renaty Piątkowskiej pod tym samym tytułem;
13 odcinków x 5′ (open)
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Nagrody – film „Narty”:
SPECJALNE WYRÓŻNIENIE, Konkurs ‘Teraz Dzieci Mają Głos’, kategoria przedszkolna 3+, 9 Ogólnopolski Festiwal Animacji, Wielki Finał O!PLA’2021 ON-LINE!, 2021
NAGRODA THE BEST TV-SERIES, 13th International Animated Film Festival TOFUZI 2021, Batumi, Gruzja, 2021-10-30
2021
Ole Śpijsłodko
z cyklu „Namaluj mi bajkę…” na motywach bajki Hansa Christiana Andersena
Reżyseria, scenariusz, plastyka: Joanna Jasińska-Koronkiewicz
Muzyka: Maciej Zieliński
Film krótkometrażowy dla dzieci, animacja malarska farbami olejnymi bezpośrednio pod kamerą, 13:00′, 16:9 HD
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
Nagrody:
NAGRODA’22 SFP – NAJLEPSZY FILM DLA DZIECI za odważne i naturalne podjęcie tematu śmierci w obszarze filmu dla młodego widza oraz niezwykłą delikatność w przedstawieniu poważnego tematu. Szczególnie zaś za autorską i pełną ekspresji malarskiej technikę realizacji, która stanowi pomost pomiędzy tym co nieuchronne, a tym co piękne, Sekcja Filmu Animowanego – Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Nagroda Branżowa za rok 2021, Kraków, 2022
WYRÓŻNIENIE MARCINEK za niesamowitą i przepiękną wizję malarską oraz głębokie przesłanie związane z pogodzeniem się ze śmiercią najbliższych, 39. Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino!, Poznań, 2021
2019
Agatka, sezon 2 | koprodukcja z Serafiński Studio
Seria dla dzieci, animacja 2D, 3 odcinki x 10:00′
Koproducent: Telewizja Polska SA
Serial współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
Odcinki wyprodukowane w TV Studio Filmów Animowanych:
AGATKA I MARYNARZ, reżyseria Andrzej Kukuła
AGATKA I MOTYL, reżyseria Robert Turło
AGATKA I WIATR, reżyseria Andrzej Kukuła
2017
Miłek z Czarnego Lasu
Reżyseria, plastyka: Ewelina Stefańska | debiut
Scenariusz: Romek Pawlak na motywach własnej powieści pod tym samym tytułem
Muzyka: Arnold Dąbrowski
Film krótkometrażowy dla dzieci, animacja 2D, 13:00′, 16:9 HD
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
Nagrody:
WYRÓŻNIENIE, za zajęcie 4 Miejsca, Konkurs Teraz Dzieci Mają Głos! im. Leszka Gałysza, Ogólnopolski Festiwal Polskiej Animacji O!PLA’2018, Finał – Pacanów, 2018
2015
Agatka, sezon 1 | koprodukcja z Serafiński Studio
Seria dla dzieci, animacja 2D, 4 odcinki x 10:00′
Koproducent: Telewizja Polska SA
Serial współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
Odcinki wyprodukowane w TV Studio Filmów Animowanych:
AGATKA I PAPIERNIK, reżyseria Robert Turło
Nagrody:
NAGRODA PUBLICZNOŚCI DZIECIĘCEJ – najlepszy polski serial animowany w ramach programu spotkania ze sztuką filmową 2015, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Warszawa, 2015
AGATKA I ŻABA KLEMENTYNA, reżyseria Robert Turło
AGATKA I CUKROJAD, reżyseria Andrzej Kukuła
AGATKA I MYDŁO, reżyseria Andrzej Kukuła
Nagrody:
NAGRODA PUBLICZNOŚCI DZIECIĘCEJ – najlepszy polski serial animowany w ramach programu spotkania ze sztuką filmową 2015, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Warszawa, 2015
WYRÓŻNIENIE za zajęcie III miejsca w kategorii ‘Teraz Przedszkolaki Mają Głos!’, IV Ogólnopolski Festiwal Polskiej Animacji O!PLA, 2016
AGATKA I ZASTĘPCA, reżyseria Paweł Czarzasty
2014
To pewna wiadomość!
z cyklu „Namaluj mi bajkę…” na motywach bajki Hansa Christiana Andersena
Reżyseria, scenariusz, plastyka: Joanna Jasińska-Koronkiewicz
Muzyka: Michał Makulski
Film krótkometrażowy dla dzieci, animacja malarska farbami olejnymi bezpośrednio pod kamerą; 13′, 16:9 HD
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
Nagrody:
NOMINACJA do Special Jury Award – International “Gold Panda” Awards for Animation of 2015, 13th Sichuan TV Festival, Chengdu, 2015
SREBRNA KRESKA dla najlepszego filmu o tematyce dziecięcej, Ogólnopolski Festiwal Autorskich Filmów Animowanych OFAFA’2015, Kraków, 2015
HOLLYWOOD EAGLE ANIMATION AWARD 2015, 16th Annual Polish Film Festival, Los Angeles, 2015
NAGRODA dla najlepszego polskiego filmu animowanego wyróżniającego się walorami artystycznymi i wychowawczymi, 32 Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza, „Ale Kino!”, Poznań, 2014
NAGRODA GŁÓWNA ZŁOTE KADRY dla filmu , 4. Festiwal Filmów dla Dzieci i Młodzieży KinoJazda, Nowy Sącz, 2014
2011
Jak szukaliśmy Lailonii
Reżyseria, plastyka: Jacek Adamczak
Scenariusz: Jan Zamojski
na motywach bajki Leszka Kołakowskiego
Muzyka: Zbigniew Kozub
Film średniometrażowy, animacja rysunkowa, 16:00′, 16:9 SD
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
Nagrody:
NAGRODA ZA NAJLEPSZY POLSKI FILM ANIMOWANY, Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza, Poznań, 2011
2010
Świtezianka
Reżyseria, scenariusz, plastyka: Anna Dudek
Miniatura filmowa do muzyki Fryderyka Chopina
Animacja malarska na kartonach, 03:30′, 16:9 SD
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
2010
Etiuda
Reżyseria, scenariusz, plastyka: Ewa Ziobrowska
Miniatura filmowa do muzyki Fryderyka Chopina
Animacja komputerowa, 03:30′, 16:9 SD
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
2010
Mazurek
Reżyseria, scenariusz, plastyka: Elżbieta Kamieńska-Mruszczak
Miniatura filmowa do muzyki Fryderyka Chopina
Animacja rysunkowa, 03:30′, 16:9 SD
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
2010
Ballada
Reżyseria, scenariusz, plastyka: Joanna Jasińska-Koronkiewicz
Miniatura filmowa do muzyki Fryderyka Chopina
Animacja malarska bezpośrednio pod kamerą, 03:30′, 16:9 SD
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
2006
Dies Irae
Reżyseria, scenariusz, plastyka, animacja, zdjęcia: Joanna Jasińska-Koronkiewicz
Miniatura filmowa do muzyki Wolfganga Amadeusa Mozarta
Animacja malarska bezpośrednio pod kamerą, 02:15′, 4:3 SD
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
2017 – rekonstrukcja cyfrowa do formatu HD, 03:30″ 16:9 HD
Nagrody:
PIERWSZA NAGRODA za stworzenie cudownych efektów, za harmonię i mistrzostwo w przedstawieniu muzyki Mozarta przez animację i ukazanie jej w ten niezwykły sposób, Festival Internazionale del Cinema „Il Fiore d’ogni dove”, Cosenza, 2009-10-28
NAGRODA dla filmu polskiego, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, 4 Międzynarodowy Festiwal Animacji „Reanimacja”, Łódź, 2007-04-22
2005
Prząśniczka
Reżyseria, scenariusz, plastyka: Joanna Jasińska-Koronkiewicz
Miniatura filmowa do muzyki Stanisława Moniuszki
Animacja malarska bezpośrednio pod kamerą, 02:20′, 4:3 SD
2017 – rekonstrukcja cyfrowa do formatu HD, 02:20″ 16:9 HD
2005
Len
Reżyseria, plastyka: Joanna Jasińska-Koronkiewicz
Scenariusz: Frances Osterfelt
na motywach bajki Hansa Christiana Andersena
Muzyka: Michał Makulski
Animacja malarska bezpośrednio pod kamerą, 13:00′, 4:3 SD
Film współfinansowany przez Agencję Produkcji Filmowej
2016 – rekonstrukcja cyfrowa do formatu HD, 13:00″ 16:9 HD
Nagrody:
NAGRODA PUBLICZNOŚCI, 11 Ogólnopolski Festiwal Autorskich Filmów Animowanych „OFAFA’2005”, Kraków, 2005-12-17
W roku 2007, film Len w reżyserii Joanny Jasińskiej Koronkiewicz, opracowany został w wersji dla dzieci niedosłyszących. Był to pierwszy w Polsce przekład narracji do filmu na język migowy, w całości stworzony przez młodzież niedosłyszącą z Ośrodka Szkolno – Wychowawczego dla Dzieci Niedosłyszących w Poznaniu. Na specjalnie zorganizowanych warsztatach przez poznańską Fundację Wspierania Twórczości, Kultury i Sztuki ARS, dzieci opracowały i przetłumaczyły bajkę na znaki języka migowego. Po ponad pół roku pracy nad przekładem, migający aktorzy zostali zarejestrowani kamerą cyfrową na blue-boxie i po wykluczowaniu, narracja w języku migowym została zmontowana z filmem.
W roku 2010, film Len w powstał w audiodeskrypcji dla dzieci niedowidzących.
Filmy prezentowane były na wielu festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: Kraków, Poznań, Kopenhaga, Hanower, Hamburg, Lubeca, Chiny, Rimini, La Bourboule, Le Mont-Dore, Dubrovnik, Łęczyca, Washington DC, Tarnów, Sandomierz, Sanok, Zagórze, Cairo, Leeds, Ontario, Montreal, Providence, Harare, Dumfries, Glasgow, Edinburgh, Falkirk, Chemnitz, Cetraro, Tarnów, Rzeszów, Nowy Sącz, Łagów, Warszawa, Drnholec, Annecy, Łódź, Kaliningrad, Zielona Góra, Moskwa, Wrocław, Gdynia, Szczecin, Pilzno, Bratislava, Toruń, Wiedeń, Teheran, Pretoria, Koszalin, Nairobi, Quito, Rumunia, Bułgaria, Słowenia, Ukraina, Chicago, Buenos Aires, Brno, Hiroshima, Zlín, Aszchabad, Madrid
NAJWAŻNIEJSZE SERIE I CYKLE PRODUKCYJNE
2024
Opowiadania z piaskownicy, sezon 2
13 odcinków x 5′ | odcinki 01-13
Koprodukcja: Telewizja Polska SA
2021
Opowiadania z piaskownicy, sezon 1
13 odcinków x 5′ | odcinki 01-13
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
2017
Baśnie i bajki polskie, sezon 3
13 odcinków x 13′ | odcinki 27 – 39
Koprodukcja: Telewizja Polska S.A., Narodowy Instytut Audiowizualny
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
2009
Baśnie i bajki polskie, sezon 2
26 odcinków x 13′ | odcinki 14 – 16
Seria filmów animowanych dla dzieci zrealizowana na zamówienie Programu 1 Telewizji Polskiej S.A.
2009, 2005
Baśnie i bajki polskie, sezon 1
26 odcinków x 13′ | odcinki 01 – 13
Seria filmów animowanych dla dzieci zrealizowana na zamówienie Programu 1 Telewizji Polskiej S.A.
Otwarta, autorska formuła serialu, pozwala na twórczą i atrakcyjną dla współczesnego dziecka interpretację filmową baśni, bajek i legend Polskich. Każdy z odcinków serii, zrealizowany jest w innej stylistyce i innej estetyce. Tradycja i współczesność przeplatają się, dzięki temu dziecko otrzymuje do wyboru interesującą propozycję animacji, która pozostając wierna oryginałom literackim w warstwie fabularnej, jednocześnie zaprasza dziecko do poznania różnych konwencji filmowych opowieści.
„/…/ Koncepcja animacji, oparta na zabawie konwencjami gatunkowymi, bazująca na komizmie sytuacyjnym, charakterologicznym i językowym, niejednokrotnie polegająca na ujawnianiu zaskakujących sprzeczności, okazała się dobrym pomysłem na ekranizację dobrze już znanych bajek. Dzięki temu nabrały one nieco innego, świeżego blasku. A to, co było ‘dawno, dawno temu’ czy ‘za górami, za lasami’, okazało się nie takie odległe i nie takie dalekie. I choćby, dlatego warto te bajki obejrzeć… i może jeszcze z tego powodu, że – jak napisał dawno, dawno temu Adam Mickiewicz: ‘świat ten jest (przecież) czystą bajką!’/…/”. Fragment recenzji Iwony Grodź w Akademii Filmowej
Filmy z serii Baśnie i bajki polskie zdobyły do tej pory 50 nagród i wyróżnień oraz były prezentowane na wielu festiwalach i przeglądach filmowych, m.in. w: Londynie, Rimini, Teheranie, Pretorii, Sichuan, Chicago, Amsterdamie, Madrycie, Rzymie, Rimouski, Giffoni, Houston, Rydze, Kairze, Tallinie, Taipei, Buenos Aires, Wilnie, Chemnitz, Tel Avivie, Sydney, Hiroshimie, Umei, Palm Springs, Tabor, Sheffield, Melbourne, Adelaide, Montevideo, Sancy, Toronto, Zlínie, Moskwie, Třeboň, Gyor, Stuttgartcie, Oslo, San Francisco, na Taiwanie, w Bośni i Hercegowinie, Barcelonie, Espinho, Berlinie, Genewie, Ottawie, Kopenhadze, Seoulu, Rio De Janeiro, Sao Paolo, Positano, Nowym Yorku, Clermont-Ferrand, Tampere, Annecy, Semarang, Changzhou, Mill Valley, Lipsku, Sienie, Belfaście, Ravennie, Bratysławie.
Seria sprzedana do ponad 45 krajów, m.in. do: Słowenia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Serbia, Montenegro, Kosowo, Malta, Algieria, Maroko, Tunezja, Libia, Egipt, Sudan, Jemen, Liban, Syria, Jordania, Kuwejt, Irak, Bahrain, Katar, Arabia Saudyjska, Oman, Pakistan, Cypr, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Hiszpania (3x), Finlandia (3x), Iran, Brazylia, Argentyna, Włochy (2x), Watykan, Republika San Marino, Monako, Szwajcaria (włoskojęzyczna część), Portugalia (2x) i inne
Seria 1 Baśni i bajek polskich ukazała się dwukrotnie na DVD
2007
Miś Fantazy
13 odcinków x 13′
Seria filmów animowanych dla dzieci zrealizowana na zamówienie Programu 1 Telewizji Polskiej S.A.
Miś Fantazy, to opowieść o potędze miłości, która przybierając oblicza dobra, przyjaźni, wierności czy szczęścia, dąży do opromienienia świata i uczynienia nas lepszymi. Miś Fantazy i jego przyjaciele przeżywają pełne ciepłego humoru i fantazji przygody. Dowiadują się, na czym polega prawdziwa przyjaźń i co to jest szczęście. Poznają tajemnice natury i niezwykłe zjawiska przyrody. Wraz z Misiem Fantazym dziecko udaje się w niezwykłą „podróż”, która rozbudza i inspiruje wyobraźnię, zaprasza do krainy magii i fantazji, uwrażliwia na los innych, a tajemniczy i niezwykły nastrój opowieści, pełen kolorów, urok i ciepło pojawiających się bohaterów, ich wzajemne relacje i ich relacje z otaczającym światem, stanowią znakomitą kanwę filmowej opowieści dla dzieci. Wielkim walorem oryginalnych i niebanalnych w pomyśle przygód, jest bogata, barwna, ręcznie malowana scenografia, co obecnie, w masowej produkcji serii na świecie, należy do rzadkości.
Filmy z serii Miś Fantazy zdobyły do tej pory 5 nagród na festiwalach międzynarodowych.
Seria sprzedana m.in. do: Finlandia, Węgry, Portugalia, Republika Czeska, Republika Słowacka, Algieria, Maroko, Tunezja, Libia, Egipt, Sudan, Jemen, Liban, Syria, Jordania, Kuwejt, Irak, Bahrain, Katar, Arabia Saudyjska, Oman, Pakistan, Cypr, Zjednoczone Emiraty Arabskie
Seria Miś Fantazy ukazała się na DVD.
1989 – 1995, 2010
Miniatury filmowe do muzyki klasycznej
61 autorskich filmów krótkometrażowych inspirowanych polskimi wykonaniami utworów muzyki klasycznej.
Forma filmu animowanego ma nieograniczone możliwości autorskiej kreacji obrazu, z natury swej muzyczna, oddziałująca na wyobraźnię widzów głównie poprzez skróty myślowe, uzyskane: fakturą ruchu, plastyką, skojarzeniami literackimi i montażem. Pozwala na tworzenie filmowych impresji muzycznych bez naruszania wewnętrznej struktury samej muzyki. Muzyka jest tu podmiotem, spełnia rolę narratora, tworzy rytm obrazu, tempo ruchu, organizuje przestrzeń w kadrze. Poprzez jednoczesne dzianie się dźwięku i obrazu, uwaga młodych widzów, w takim samym stopniu, skupiona jest na słuchaniu, jak i na oglądaniu.
Filmy z serii Miniatury filmowe do muzyki klasycznej dobyły do tej pory 71 nagród i wyróżnień oraz były pokazywane na ponad 400 festiwalach i przeglądach filmowych w kraju i za granicą. Seria sprzedana: Cypr, Szwecja (2x), Meksyk, Japonia (2x), Hiszpania (2x), Wielka Brytania, Szwajcaria, Korea (2x), Chorwacja, Słowenia, Węgry (2x), Litwa, Norwegia, Finlandia (3x), Iran, Kuwejt, Bośnia i Hercegowina, Rosja, USA, Tajwan, Brazylia, Portugalia, RPA, Kanada, Francja (2x), Niemcy, Costa Rica, Chiny (3x), i inne
Seria ukazała się też na DVD: Chiny (2x), Rosja + Kraje Federacji Rosyjskiej (CIS), Angielskojęzyczne kraje Afryki (włączając RPA, Mauritius, Seszele), Hong Kong
W roku 2010 seria ukazała się na DVD w Polsce.
1995 – 2000
14 bajek z królestwa Lailonii Leszka Kołakowskiego
11 filmów średniometrażowych na podstawie przypowieści i bajek filozoficznych wybitnego polskiego filozofa.
Filmy z tego cyklu bawią i uczą, rozbudzają wrażliwość młodego widza, zapraszają do dyskusji, do samodzielnej refleksji. Zapraszają do spojrzenia na otaczający nas świat z różnych punktów widzenia, a przede wszystkim pragną pielęgnować i utrwalić w dorastającym młodym człowieku tę niezwykłą umiejętność, jaką mają małe dzieci – umiejętność zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi, umiejętność, którą w miarę dorastania tracimy na rzecz bezkrytycznego akceptowania tzw. prawd oczywistych, utartych oraz pewnych schematów myślenia. Jak pisał w eksplikacji scenariuszowej pomysłodawca adaptacji Jan Zamojski, bajki te posiadają walory dramaturgiczne, które pozwalają mądre i głębokie przesłanie przekazać środkami filmowymi, takie jak: konstrukcja opowieści, akcja z zaskakującymi zwrotami, tragizm i humor zawarte w dialogach i w akcji czy też – intensywność przeżyć bohaterów i barwność postaci.
Filmy zdobyły 32 nagrody i wyróżnienia oraz pokazywane były na ponad 250. festiwalach i przeglądach filmowych.
1995 – 1997
Impresje
12 autorskich filmów krótkometrażowych inspirowanych malarstwem.
Twórcy filmów, biorą za punkt wyjścia, osobisty, subiektywny i często emocjonalny odbiór dzieł malarskich. Nadają swoim filmowym „wypowiedziom” albo charakter poetyckiej interpretacji, albo szukają wewnętrznej jedności dzieł, aury stworzonej przez artystę malarza. Podejmują z widzami swoistą „rozmowę”, która ma na celu zainspirowanie do określenia własnego stosunku do sztuki. To także cykl proponujący widzom nową formę „spotkania” ze sztuką. Nie ma jednak na celu zastąpienia kontaktu z oryginalnymi dziełami, pragnie jedynie być dopełnieniem zasadniczych form odbioru sztuki.
Filmy z serii zdobyły 12 nagród i wyróżnień oraz pokazywane były na ponad 200. festiwalach i przeglądach filmowych.
Telewizyjne Studio Filmów Animowanych w Poznaniu
[historia zmian organizacyjnych w strukturach telewizji publicznej w latach 1978 – 2021]
1978-07-26
Akt założycielski Studia animacji w Poznaniu na podstawie: porozumienie między Komitetem ds. Radia i Telewizji w Warszawie i Urzędem Wojewódzkim w Poznaniu z dnia 26.07.1978 r. oraz decyzji nr 2/78 Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji z dnia 09.08.1978 r.
1980-01-16
powołanie Telewizyjnego Studia Filmów Animowanych w Poznaniu (Zarządzenie Nr 3 z dnia 16.01.1980 Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji)
Studio działało przy Ośrodku Regionalnym „Polskie Radia i Telewizja” w Poznaniu
1984-09-01
przejście Studia z Ośrodka Regionalnego w Poznaniu do Telewizyjnej Wytwórni Filmowej „Poltel” w Warszawie (Zarządzenie Nr 33 Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji z dnia 9.07.1984 r.)
1985-01-01
przejście Studia do Centralnej Wytwórni Programów i Filmów Telewizyjnych „Poltel” w Warszawie (Zarządzenie Nr 62 Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji z dnia 15.12.1984 r.)
1990-06-21
przejście Studia do Telewizyjnej Wytwórni „Poltel” (Decyzja Nr 16 Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji z dnia 21.06.1990 r.)
1990-08-01
przejście Studia do Ośrodka Regionalnego Polskiego Radia i Telewizja w Poznaniu (Decyzja Nr 18 Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji z dnia 27.07.1990 r.)
1991-04-01
wyodrębnienie Studia z Ośrodka Regionalnego w Poznaniu Nadzór nad Studiem sprawuje Zastępca Przewodniczącego ds. Radia i Telewizja ds. ekonomicznych (Zarządzenia Nr 15 Przewodniczącego Komitetu ds. Radio i Telewizja z dnia 1.04.1991 r.)
1993-07-01
przejście Studia do Dyrekcji Produkcji Filmowej Telewizji Polskiej (Decyzja Nr 16 Zastępcy Kierownika Państwowej Jednostki Organizacyjnej „Polskie Radio i Telewizja” – Kierownika Telewizji Polskiej z dnia 29.06.1993 r.)
1994 r. nastąpiła zmiana nazwy na Telewizyjną Agencję Produkcji Teatralnej i Filmowej.
2000-01-01
Telewizja Polska S.A. – Telewizyjne Studio Filmów Animowanych jednostka samofinansująca się.
2001-01-01
Likwidacja Telewizyjnego Studia Filmów Animowanych w strukturach organizacyjnych Telewizji Polskiej S.A. [ze skutkiem na 30.06.2001]
2001-06-26
Akt Notarialny Spółki z o.o. pod firmą TV Studia Filmów Animowanych [90% udziałów w kapitale zakładowym byli pracownicy TV SFA, 10% TVP S.A.]