Wielkie zmartwienie
Film animowany dla dzieci i widowni familijnej na motywach prostej, mądrej a zarazem zabawnej opowieści wybitnego polskiego filozofa Leszka Kołakowskiego pt. „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?”
W gnieździe na drzewie pośród sawanny stary, mądry Marabut chce uspokoić Pisklęta, które wyrywają się do pierwszego lotu. Postanawia opowiedzieć im o tym, dlaczego siedzący pod drzewem Nosorożec płacze i ma kompres na pupie. Okazuje się bowiem, że Nosorożec ten ma bardzo wielkie zmartwienie, bo bardzo chce fruwać, ale nie umie i wstydzi się do tego przyznać. Pewien wszędobylski Wróbel postanawia nauczyć go latać…
Reżyseria: Zbigniew Kotecki
Scenariusz, dialogi: Zbigniew Kotecki, Jan Zamojski
Na motywach utworu Leszka Kołakowskiego pt. „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?”
Scenografia – postaci, rekwizyty, dekoracje: Maria Balcerek
Muzyka, wykonanie: Kacper Krupa
Zdjęcia – compositing obrazu: Zbigniew Kotecki, Janusz Czubak, Maciej Ćwiek, Tomasz Różycki
Montaż obrazu: Anna Gałązkowska, Janusz Czubak
Dźwięk: Agata Chodyra – Studio Dźwiękownia
Nagrody:
NAJLEPSZY FILM DLA DZIECI 2023 ROKU, III Nagrody Sekcji Filmu Animowanego SFP w Dziedzinie Polskiego Filmu Animowanego’23, 31 Międzynarodowy Festiwal Etiuda&Anima, Kraków, Polska, 2024-10-25
NAGRODA SREBRNY TOBOŁEK KOZIOŁKA MATOŁKA dla filmu WIELKIE ZMARTWIENIE w reżyserii Zbigniewa Koteckiego w kategorii PRZEDSZKOLNEJ i WCZESNOSZKOLNEJ 7 – 11 lat na 12. Ogólnopolskim Niezależnym Festiwalu Animacji – Wiosna 2024, O!PLA, Wielki Finał, Łódź, 2024-05-12
NAGRODA SPECJALNA PFFA ZA ROK 2023 – za 43 lata pełne niezwykłych osiągnięć artystycznych, które kontynuowane są nieustannie, czego najlepszym dowodem jest prezentowany na PFFA 2023 film „Wielkie zmartwienie” w reżyserii Zbigniewa Koteckiego, Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce, Chicago, USA, 2023-11-19
ANIMACJA LALKOWA
Animacja lalkowa: Roos Mattaar, Łukasz Grynda oraz Piotr Ludwik
Wykonanie lalek: Sylwia Nowak, Pracownia Plastyczna „Puppetmaker”
Riggi lalek: Krzysztof Brzozowski
Wykonanie dekoracji przestrzennych: Maria Balcerek, Sylweriusz Koperkiewicz, Marcin Jasiński, Marcin Zalewski, Agata Zboromirska
Rekwizyty przestrzenne: Maria Balcerek, Agata Zboromirska
Operator obrazu – zdjęcia lalkowe: Zbigniew Kotecki
Clean-up animacji lalkowej: Tomasz Różycki Reel Production
Zdjęcia lalkowe: Centrum Technologii Audiowizualnych
Kierownik produkcji: Anna Szadkowska
Koordynator produkcji, dekoracje, rekwizyty: Agnieszka Niewadził
Asystent kamery, operator motion control, światło, dit menager: Nikodem Szlęzak
Dekoracje, rekwizyty: Jacek Spychalski
Pomoc przy dekoracjach na planie zdjęciowym: Aleksander Felczerek, Kamil Michalczuk, Małgorzata Wierzbowska
ANIMACJA 3D
Animacja 3D: Janusz Martyn, Maciej Włodarczyk
Współpraca: Piotr Rogowski, Maciej Ćwiek
Animacja 3D głowy Marabuta: Tomasz Różycki Reel Production
Dekoracje wirtualne, efekty specjalne obrazu: Zbigniew Kotecki
Modele 3D, tekstury, riggi – Nosorożec, Nosorożce, Samolot, głowa Marabuta: Alchemiq Studio
Modele 3D, tekstury, riggi – skrzydła, machina latająca: Tomasz Różycki Reel Production
Riggi, optymalizacja modeli 3D, shadery: Piotr Rogowski
Teksturowanie, tracking, compositing animacji 3D: Maciej Ćwiek
Post-produkcja, efekty specjalne obrazu – woda, błoto, łzy: Centrum Technologii Audiowizualnych
VFX supervisor, compositing 3D: Michał Iwaszko
Compositing, fluid simulations: Jan Szkandera
VFX supervisor: Alan Uran
oraz: Lech Gruszewski, Dominika Hermanowicz, Patryk Kobus, Kamila Dudek, Tomasz Skorczyński, Oleksandr Malets
ANIMACJA 2D
Animacja 2D: Dudek Pulit, Bartosz Zarzycki
Czołówka filmu: Paweł Prewencki, Dudek Pulit
Reżyseria dubbingu: Agnieszka Zwolińska
Marabut: Krzysztof Gosztyła
Nosorożec: Antoni Scardina
Wróbel: Mateusz Rusin
Samolot, Nosorożce: Michał Konarski
Nosorożki, Małpy: Anna Wodzyńska
Pisklęta: Matylda Łonicka, Marianna Kłos, Mikołaj Wachowski
Tekst piosenki: Leszek Kołakowski
Muzyka piosenki: Kacper Krupa
Aranżacja, kierownik muzyczny piosenki: Paweł Dampc
Wykonanie piosenki: Krzysztof Gosztyła, Antoni Scardina
Chórki w piosence: Antoni Scardina, Anna Wodzyńska, Paweł Dampc, Agata Chodyra
Mix piosenki: Piotr Mańkowski
Efekty dźwiękowe: Agata Chodyra, Szymon Straburzyński
Współpraca: Anna Warchoł, Zofia Walicka
Post-produkcja obrazu – korekcja kolorystyczna: Fixafilm – Andrzej Łucjanek, Łukasz Ceranka, Monika Mierzwiak, Anna Tomaśko
Współpraca – development, produkcja: Sławomir Błażewicz, Michał Błąkała, Małgorzata Bosek-Serafińska, Marek Serafiński, Urszula Bylica, Paweł Czarzasty, Jarosław Danilenko, Alina Góral, Rafał Hanzl, Katarzyna Komorowska, Jonasz Koperkiewicz, Daria Kruszka, Piotr Kubiak, Grzegorz Nawrocki, Danuta Rej, Krzysztof Rusinek, Krzysztof Sobczyński, Marcin Szkup, Natalia Wesołowska
Kopia master: Janusz Czubak
Mastering, rendering obrazu: Toto Studio Sp. z o.o.
Kierownik produkcji: Mariola Olejniczak
Producent: Ewa Sobolewska
Producent, produkcja: TV Studio Filmów Animowanych Sp. z o.o.
Koproducenci:
Centrum Technologii Audiowizualnych
Telewizja Polska S.A.
Ec1 Łódź – Miasto Kultury
Fifne Studio Paweł Prewencki
Serafiński Studio Sp. z o.o. [development]
Film dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
Film animowany dla dzieci w technice animacji mieszanej: lalka, animacja 3D, animacja 2D, 26:00 min., format obrazu 2K, DCP, dźwięk stereo 5.1.
Data produkcji: 2023-11-01
© 2023
TV Studio Filmów Animowanych Sp. z o.o.
Centrum Technologii Audiowizualnych
Telewizja Polska S.A.
EC1 Łódź
Fifne Studio Paweł Prewencki
Serafiński Studio Sp. z o.o.
ZDJĘCIA Z PLANU ANIMACJI LALEK [GNIAZDO MARABUTA, WRÓBEL]
W CENTRUM TECHNOLOGII AUDIOWIZUALNYCH WE WROCŁAWIU
Film animowany dla dzieci na motywach prostej, mądrej a zarazem zabawnej opowieści wybitnego polskiego filozofa Leszka Kołakowskiego pt. „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?”
W gnieździe na drzewie pośród sawanny stary, mądry Marabut chce uspokoić Pisklęta, które wyrywają się do pierwszego lotu. Postanawia opowiedzieć im o tym, dlaczego siedzący pod drzewem Nosorożec płacze i ma kompres na pupie. Okazuje się bowiem, że Nosorożec ten ma bardzo wielkie zmartwienie, bo bardzo chce fruwać, ale nie umie i wstydzi się do tego przyznać. Pewien wszędobylski Wróbel postanawia nauczyć go latać…
PROJEKTY PLASTYCZNE – MARIA BALCEREK
Połączenie dziecięcego świata wyobraźni z powagą filozofa powoduje, że do oglądania mogą zasiąść zarówno dzieci jak i dorośli, nawet ci o gustach intelektualnych najbardziej wyrafinowanych.
Ta dwoistość utworu, wynikająca z samego pomysłu narracji i humoru, a także jego potencjał skłaniający do głębszej refleksji sprawiła, że wybraliśmy ten utwór, jako podstawę literacką naszego filmu.
Niezależnie jednak od filozoficznych odniesień, film ten to przede wszystkim opowieść:
- o trudnej i niezwykłej przyjaźni,
- o próbach spełniania nierealnych marzeń,
- o chwiejności wiary w swoje możliwości,
- o poszukiwaniu własnej tożsamości,
- o przyjaźni i empatii,
- o drodze do akceptacji samego siebie, takim, jakim się jest,
- o akceptacji odmienności we wszystkich jej przejawach
Także o tym:
- że prawdziwe szczęście zaczyna się od poznania samego siebie,
- odkrywaniu własnych zalet i wad
- zrozumienia kim się jest,
- oraz o czerpaniu z tego zrozumienia radości życia.
Jest to też opowieść o dorastaniu, które pełne jest, z punktu widzenia dorastających, różnego rodzaju problemów wiązanych z wyobrażeniami, kim się jest i kim chce być w dorosłym życiu.
I choć bohater naszego filmu ponosi na początku same porażki, to jednocześnie pozostawia widza w głębokim przekonaniu, że należy poszukiwać, że należy mieć nadzieję, że w końcu każdy znajdzie siebie i swoje miejsce na ziemi. Ta bajka bawi i uczy, rozbudza wrażliwość młodego widza, zaprasza do dyskusji, do samodzielnej refleksji.
W tym kontekście tytuł „Wielkie zmartwienie” pomyślany jest, jako tytuł zarówno oddający te właśnie cechy dorastania, jak i – jako tytuł do zakwestionowania poprzez pozytywne zakończenie.
Niezależnie od kontekstu filozoficznego, naczelną naszą intencją jest stworzenie filmowej opowieści snutej dzieciom przed zaśnięciem. Dlatego strona wizualna filmu ukierunkowana jest na przyjazne, „miękkie i radosne” obrazowanie. To rodzaj „przytulanki” z pluszowego świata z tkaninowymi postaciami, uwikłanymi w historię z przesłaniem.
CHARAKTERYSTYKA GŁÓWNYCH BOHATERÓW
NOSOROŻEC
Młody, zamartwia się tym, że nie umie fruwać i wstydzi się do tego przyznać. Komizm tej postaci wynika nie tylko z jej antropomorfizacji, ale i z klasycznego zderzenia ogromu, niezdarności, ciężkości z wielką wrażliwością, podatnością na cudze sugestie, łatwowiernością i prostotą. Ewolucja postaci prowadzi ją od braku akceptacji samego siebie i związanego z tym smutku do uświadomienia sobie dzięki Marabutowi, Wróblowi i innym Zwierzętom (które także przechodzą ewolucję stosunku do Nosorożca) własnej wartości i wyjątkowości; nikt nie ma takiego rogu, jak Nosorożec, czyż nie tak?
WRÓBEL
Malutki, ruchliwy, chce pomóc Nosorożcowi. Wprowadza w życie jego marzenie o fruwaniu, co jest przecież niemożliwe. W gruncie rzeczy Wróbel, choć stwarza wrażenie kogoś mądrego, nie potrafi wyjść w tej sprawie poza krąg własnych wyobrażeń, uświadomić sobie realiów i narzuca Nosorożcowi rozwiązania, z których jedno prowadzi do katastrofy, choć szczęśliwie dla Nosorożca nie kończy się tragicznie. Wróbel ucieka w chwili, gdy Nosorożec pada ofiarą przemocy, a więc gdy potrzebuje Wróbla najbardziej. Wróbel nie jest jednak zły. Odczuwa wstyd z powodu ucieczki. Traktowanie go w dalszym ciągu przez Nosorożca jako przyjaciela jest jednym z powodów ewolucji tej postaci, od kogoś pewnego siebie, może nawet we własnym przekonaniu błyskotliwego, protekcjonalnego, popychającego Nosorożca w kierunku złych rozwiązań jego problemu, do partnerskiego traktowania Nosorożca i podsunięcia mu argumentacji w sprawie zaakceptowania siebie takim, jaki jest.
MARABUT
Mądry, stary ptak, który ma pod opieką Pisklęta. Jego sylwetka i sposób opowiadania kojarzą się z wiekowym intelektualistą lub profesorem. Jest dobry, nigdy nie podnosi głosu, nieco roztargniony. Wychowuje Pisklęta w taki sposób, by same wyciągały wnioski. Marabut wie, że muszą wylecieć z gniazda, bo taka jest kolej rzeczy, ale chce odwlec ten moment i uchronić je przed niebezpieczeństwami wynikającymi z fałszywych wyobrażeń o sobie lub z łatwego ulegania cudzemu autorytetowi. Pisklęta jednak ruszają w swój pierwszy lot w konsekwencji losów Nosorożca, który uległ autorytetowi Wróbla, w czym jest pewien paradoks. Marabut jest tego świadomy i przechodzi ewolucję w sposobie docierania do słuchaczy, od tradycyjnej opowieści po hasłowy, pozytywny, wzywający do pomocy Nosorożcowi rap.
WIELKIE ZMARTWIENIE – PIOSENKA
Autor tekstu: Leszek Kołakowski
Nosorożca gnębi troska.
Kto pocieszy Nosorożca?
Wszyscy weźmy się za ręce.
I śpiewajmy chórem!
Nosorożcu, nie płacz więcej!
Nosorożcu, uszy w górę!
Nosorożcu, nie płacz więcej!
Nosorożcu, uszy w górę!
Jeśli nawet nie masz skrzydeł
Wcale wstydzić się nie musisz.
Byłoby dopiero wstydem,
Gdybyś róg na nosie zrzucił.
Nosorożcu, nie płacz więcej!
Nosorożcu, uszy w górę!
Nosorożcu, nie płacz więcej!
Nosorożcu, uszy w górę!
Na róg można nadziać księżyc,
Rozpruć niebo, ziemię zryć,
Nosem dynię można zwęszyć,
Na róg wsadzić, potem gryźć.
Nosorożcu, nie płacz więcej!
Nosorożcu, uszy w górę!
Nosorożcu, nie płacz więcej!
Nosorożcu, uszy w górę!
Niepotrzebnie tak się trapisz!
Wróbel fruwa, ty masz róg!
Spróbuj tylko, a zobaczysz,
Co byś rogiem zrobić mógł!
Nosorożcu, nie płacz więcej!
Nosorożcu, uszy w górę!
Nosorożcu, nie płacz więcej!
Nosorożcu, uszy w górę!
Nosorożcu, nie płacz.
Uszy w górę!
Nosorożcu, nie płacz.
Uszy w górę!