Marc Chagall
Film z cyklu „Impresje” zrealizowany w technice animacji klasycznej wykonanej techniką malarską na celuloidach. Przewodnikiem widza po wybranych obrazach Marca Chagalla jest postać Żyda – Wiecznego Tułacza, symbol uczuć i przeżyć artysty. Poprzez kompozycję wybranych obrazów lub ich fragmentów, film odwołuje się do życiowych doświadczeń artysty i jego samookreślenia światopoglądowego. Nostalgiczny klimat tęsknoty za rodzinnym Witebskiem, realia pobytu w Paryżu, powrót do Rosji i przeżycia związane z rewolucją, „wpisane” w poetykę obrazów Chagalla, tworzą w opowieści filmowej niepowtarzalną atmosferę wykreowaną przez wyobraźnię artysty.
Reżyseria, scenariusz, opracowanie plastyczne : Aniela Lubieniecka
Muzyka, wykonanie: Jan Wichrowski
Animacja: Aniela Lubieniecka, Andrzej Kukuła
Zdjęcia: Krzysztof Szyszka
Montaż i dźwięk: Wiesław Nowak
Kierownik produkcji: Ewa Sobolewska
Animacja klasyczna techniką malarską na celuloidach, 35 mm, kolor, 210 m/e, 07:40′, format 4:3
Data produkcji: 09.02.1995 © TVP SA
NAGRODY:
WYRÓŻNIENIE – THE EUROPEAN CAPITAL OF CULTURE, w kategorii „The Animation Cinema and Painting“, Cinanima – The International Animated Film Festival, Espinho / 2001
DYPLOM ZA REŻYSERIĘ, International Festival of Animated Films for Children – Biennial of Animation BAB’99, Bratislava /1999
DYPLOM UZNANIA za wkład w słowiańską kinematografię, 5th International Film Festival of Slavonic and Orthodox People ‘The Golden Knight’, Mińsk / 1996
NAGRODA Związku Filmowców Ukrainy, The International Festival of Animated Films ‘Krok’95’, Kijów / 1995
W filmie wykorzystano obrazy:
„Ja i wieś”, „Handlarz bydłem”, „Urodziny”, „Brama cmentarna”, „Malarz: na księżycu”, „Samotność”, „Białe ukrzyżowanie”, „Trzy świece”, „Pokusa”, „Przy pianiu koguta”, „Upadek anioła”, „Madonna z saniami”, „Narzeczona o dwóch twarzach”, „Gody”, „Rosji, osłom i innym”, „Chłopskie życie”, „Autoportret z siedmioma palcami”, „Różowi kochankowie”, „Ślub”, „Sen nocy letniej”, „Urodziny”, „Wiejskie życie”, „Latające sanie”, „Wojna”, „Exodus”, „Błękitna Madonna”, „Niedziela”