Wielkie zmartwienie – development
Development projektu filmowego współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Adaptacja bajki Leszka Kołakowskiego. Pierwowzorem literackim adaptacji jest bajka pt. Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?, napisana przez Leszka Kołakowskiego w 1966 r. dla córki Agnieszki. Utwór nie został wówczas opublikowany z powodu braku zgody cenzury i zaginął, po czym ukazał się w drugim obiegu, a po zmianie systemu politycznego – w obszernych fragmentach w jednym z dodatków do „Gazety Wyborczej”. Dopiero w roku 2005 bajka ukazała się w wydaniu książkowym.
TV STUDIO FILMÓW ANIMOWANYCH SP. Z O.O. W POZNANIU
&
MAREK SERAFIŃSKI STUDIO GRAFICZNO-FILMOWE
PRZEDSTAWIAJĄ
PROJEKT FILMU ANIMOWANEGO DLA DZIECI
PT.
WIELKIE ZMARTWIENIE
NA PODSTAWIE BAJKI LESZKA KOŁAKOWSKIEGO
Autorzy, wielokrotnie nagrodzonego filmu pt. O największej kłótni
z cyklu 14 bajek z królestwa Lailonii Leszka Kołakowskiego:
ZBIGNIEW KOTECKI – reżyser
JAN ZAMOJSKI – scenarzysta
MARIA BALCEREK – scenograf
przygotowują do produkcji NOWY FILM DLA DZIECI
na podstawie bajki, wybitnego polskiego filozofa Leszka Kołakowskiego.
PILOT FILMU
Głosu Narratorowi / Marabutowi użyczył
KRZYSZTOF GOSZTYŁA
Muzyka
JAN A. P. KACZMAREK
DEVELOPMENT FILMU WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ
POLSKI INSTYTUT SZTUKI FILMOWEJ
W atrakcyjnej formie animowanej, zabawnej, filmowej opowieści, zawarte jest głębokie przesłanie.
„Kraina” Nosorożca tak naprawdę leży w każdym z nas.
Bo każdemu z nas, tak jak bohaterowi tej bajki, przyrodzona jest ciekawość.
A ciekawość, to konieczność zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi.
Ciekawość to także prawo do zwątpienia…
Projekty, szkice, modele, tekstury, kadry…
Ta niezwykle piękna i mądra przypowieść dla dzieci o głębokim przesłaniu filozoficznym, dowcipnie i lekko opowiedziana, jest jednym z przykładów współczesnego wykorzystania klasycznej konwencji bajki. Rzecz dzieje się w świecie zwierząt, jak u Ezopa. I podobnie jak w bajkach Ezopa, cechy ludzi, przypisane są tu bohaterom zwierzęcym. Z pozoru zabawne sytuacje przedstawiają prawdę o człowieku i zawierają głęboką mądrość. To także przypowieść o poszukiwaniu własnej tożsamości, o przyjaźni i empatii. O drodze do akceptacji samego siebie i akceptacji odmienności we wszystkich jej przejawach. O tym, że prawdziwe szczęście zaczyna się od poznania samego siebie, zrozumienia kim się jest, odkrycia własnych zalet i czerpania z tego zrozumienia radości życia.
Bajka ta posiada także te walory dramaturgiczne, które pozwalają mądre i głębokie przesłanie przekazać środkami filmowymi, jak konstrukcja opowieści – akcja z zaskakującymi zwrotami, barwność postaci, tragizm i humor obecny zarówno w akcji, jaki i w dialogach czy też intensywność przeżyć głównego bohatera.
Twórcy filmu pragną, aby powstał mądry, atrakcyjny dla współczesnego młodego widza film animowany. Mądry w warstwie fabularnej i atrakcyjny wizualnie przez wykorzystanie najnowszych technologii 3D, wzbogaconych o tradycyjne piękno wyrazu, jakie daje animacja klasycznych lalek.
Reżyseria, dekoracje, zdjęcia: Zbigniew Kotecki
Scenariusz, dialogi: Jan Zamojski, Zbigniew Kotecki
Scenografia (projekty postaci i dekoracji): Maria Balcerek
Głosu Narratorowi użyczył: Krzysztof Gosztyła
Animacja 3D, teksturowanie: Krzysztof Rusinek
Współpraca przy tworzeniu postaci 3D: Marcin Szkup, Michał Błąkała
Animacja autorska Wróbla w technice malarskiej: Małgorzata Bosek
Kierownik produkcji: Mariola Olejniczak
Producent Wykonawczy: Ewa Sobolewska
Koprodukcja: Marek Serafiński Studio Graficzno-Filmowe
Development filmu animowanego o długości 23:00 min.,
Pilot filmu: 04:00 min.